Se olisi taas uusi päivä ja uudet kujeet..
Kello herättää puoli kuusi. Voi luoja kun meinaa väsyttää! Se nyt vaan on niin mukavaa jäädä iltaisin suustaan kiinni, kun online seura on jotain aivan eritystä; oma perhe. Ajattelin taas herätä hyvissä ajoin, että ehdin suorittamaan aamutoimet ja treenit. Aamupalan kerkisin syömään hyvin, mutta aamupumpit jäi väliin. Sitte tulikin oikeesti kiire junaan. Ensimmäinen aamu kun oikeasti täytyi ottaa vähän pidempiä askeleita.
Oltiin kaverin kanssa sovittu että nähdään alhaalla varttia vaille seitsemän. No kaveria ei näkynyt ja ajattelin että hän on mennyt jo edeltä juna-asemalle. Sielläkään ei näkynyt ketään.
Soitin kaverilleni ja hän oli kuulemma vielä kämpillä. Kehotin tulemaan seuraavalla junalla mikä lähtee puolen tunnin päästä, niin kerkiää vielä hyvin.
Zwollessa otin juna-asemalta cappuzinon ja katselin ihmis vilinää kahvilan ikkunoista. Kahvilasta mentiin koululle ja vaihtamaan mekaanikon asut päälle. Päivä starttasi mukavasti käyntiin, kysellen toisten kuulumisia ja heittäen pientä small talkia. Tiimin päällikötkin saapuivat pelipaikoille ja aloitimme päivän jakamalla kaikille omat tehtävänsä.
Me saimme tehtäväksemme suorittaa vianhakua ja korjaustyötä peugeot 307:n. Asiakas oli tuonut aamusta auton rallipajalle huoltoon, koska luistonesto vikavalo oli syttynyt kojetaulussa, eikä täällä kovin liukkaat kelit tällä hetkellä ole.
Aloitimme työskentelyn laittamalla autoon kiinni OBD II:sen vianhakutietokoneen.
Kaikki siis tapahtuu
englannin tai hollannin kielellä, koska meidän
on opittava rallitiimin sanasto myös englanniksi. Koneessa olisi
ollut mahdollisuus myös valita suomenkieli.
Tietokone ilmoitti meille että oikean takapyörästön ABS-anturi on viallinen, tai oikosulussa. Auto siis ilmaan ja tutkimaan mistä moinen anturi voisi löytyä. Anturin löydettyämmä, kokeilimme molemmilta puolilta fluke mittarilla eri taajuuksia.
Oikea puoli oli selkeästi pimeänä ja vasen kunnossa, mutta mittareiden mukaan molemmat olisivat pimeinä. Purimme koko jarrupaketin pois ja vaihdoimme antureita keskenään. Mikäli tietokone tällä kertaa antaisi ilmoituksen vasemmasta puolesta, tietäisimme varmasti että kyse on juuri siitä ABS-anturista, eikä mahdollisesti magneetista mitä vasten anturi on. Kun vaihto oli suoritettu, kävin heittämässä muutaman kilometrin lenkin autolla ja takaisin tonteille.
Uusi yritys, ja kuinka ollakaan kone ilmoitti viasta tällä kertaa vasemmalla puolella, niinkuin pitikin. Lähdimme läheiselle autovaraosa liikkeelle Ferwerdaan koulun pyörillä.
Varaosaliikkeestä löytyi tarvitsemamme osa. Äkkiä takaisin koululle ja pistämään osa paikoilleen. Takapyörästö kun oli kasattu ja kaikki pultit kiristetty oikeaan momenttiin lähti kaveri testi ajolle ja sen jälkeen taas laitettiin kone kiinni autoon. Edelleen ilmoitti samaa vikaa. Ajattelimme tiimipäällikkömme kanssa että kun ranskalaisesta autosta oli kuitenkin kyse, niin jospa vaihtaisimme antureiden puolia. Laitoimme tietokoneeseen auton kiinni ja kuinka ollakkaan, tällä kertaa tietokone ei ilmoittanut viasta ja testilenkin aikana valo ei palanut hetkeäkään. Eli työ suoritettu onnistuneesti!
Mikäli asiakas ei ensi viikolla tuo autoa huoltoon saman vian takia, tiimipäällikkö antaa parhaat mahdolliset pisteet meille. Jos taas auto jostain syystä palautuu takaisin saamme hylätyn merkinnän. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta vai kuinka se menikään.
Kävimme tietysti päivän aikana syömässäkin. Mitäpä muutakaan kuin kebabia. Oli kyllä hyvää, kaveri söi pitakebabin, tiimin yksi jäsen veti dönerkebabin ja yksi halusi olla erilainen; valkosuklaa leivos ja banaanimunkki.
Ehdittiin me käydä hieman kokeilemassa Dukeakin
Aivan mahtavia kokemuksia taas päivä täynnä! Hauska miettiä että muutama päivä sitten tiesin autoista sen että niissä on neljä rengasta ja ratti.. Paljon on tullut jo nyt oppia! :)
Kello herättää puoli kuusi. Voi luoja kun meinaa väsyttää! Se nyt vaan on niin mukavaa jäädä iltaisin suustaan kiinni, kun online seura on jotain aivan eritystä; oma perhe. Ajattelin taas herätä hyvissä ajoin, että ehdin suorittamaan aamutoimet ja treenit. Aamupalan kerkisin syömään hyvin, mutta aamupumpit jäi väliin. Sitte tulikin oikeesti kiire junaan. Ensimmäinen aamu kun oikeasti täytyi ottaa vähän pidempiä askeleita.
Oltiin kaverin kanssa sovittu että nähdään alhaalla varttia vaille seitsemän. No kaveria ei näkynyt ja ajattelin että hän on mennyt jo edeltä juna-asemalle. Sielläkään ei näkynyt ketään.
Soitin kaverilleni ja hän oli kuulemma vielä kämpillä. Kehotin tulemaan seuraavalla junalla mikä lähtee puolen tunnin päästä, niin kerkiää vielä hyvin.
Zwollessa otin juna-asemalta cappuzinon ja katselin ihmis vilinää kahvilan ikkunoista. Kahvilasta mentiin koululle ja vaihtamaan mekaanikon asut päälle. Päivä starttasi mukavasti käyntiin, kysellen toisten kuulumisia ja heittäen pientä small talkia. Tiimin päällikötkin saapuivat pelipaikoille ja aloitimme päivän jakamalla kaikille omat tehtävänsä.
Me saimme tehtäväksemme suorittaa vianhakua ja korjaustyötä peugeot 307:n. Asiakas oli tuonut aamusta auton rallipajalle huoltoon, koska luistonesto vikavalo oli syttynyt kojetaulussa, eikä täällä kovin liukkaat kelit tällä hetkellä ole.
Aloitimme työskentelyn laittamalla autoon kiinni OBD II:sen vianhakutietokoneen.
![]() |
| OBD II |
Tietokone ilmoitti meille että oikean takapyörästön ABS-anturi on viallinen, tai oikosulussa. Auto siis ilmaan ja tutkimaan mistä moinen anturi voisi löytyä. Anturin löydettyämmä, kokeilimme molemmilta puolilta fluke mittarilla eri taajuuksia.
Oikea puoli oli selkeästi pimeänä ja vasen kunnossa, mutta mittareiden mukaan molemmat olisivat pimeinä. Purimme koko jarrupaketin pois ja vaihdoimme antureita keskenään. Mikäli tietokone tällä kertaa antaisi ilmoituksen vasemmasta puolesta, tietäisimme varmasti että kyse on juuri siitä ABS-anturista, eikä mahdollisesti magneetista mitä vasten anturi on. Kun vaihto oli suoritettu, kävin heittämässä muutaman kilometrin lenkin autolla ja takaisin tonteille.
Uusi yritys, ja kuinka ollakaan kone ilmoitti viasta tällä kertaa vasemmalla puolella, niinkuin pitikin. Lähdimme läheiselle autovaraosa liikkeelle Ferwerdaan koulun pyörillä.
Varaosaliikkeestä löytyi tarvitsemamme osa. Äkkiä takaisin koululle ja pistämään osa paikoilleen. Takapyörästö kun oli kasattu ja kaikki pultit kiristetty oikeaan momenttiin lähti kaveri testi ajolle ja sen jälkeen taas laitettiin kone kiinni autoon. Edelleen ilmoitti samaa vikaa. Ajattelimme tiimipäällikkömme kanssa että kun ranskalaisesta autosta oli kuitenkin kyse, niin jospa vaihtaisimme antureiden puolia. Laitoimme tietokoneeseen auton kiinni ja kuinka ollakkaan, tällä kertaa tietokone ei ilmoittanut viasta ja testilenkin aikana valo ei palanut hetkeäkään. Eli työ suoritettu onnistuneesti!
Mikäli asiakas ei ensi viikolla tuo autoa huoltoon saman vian takia, tiimipäällikkö antaa parhaat mahdolliset pisteet meille. Jos taas auto jostain syystä palautuu takaisin saamme hylätyn merkinnän. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta vai kuinka se menikään.
Kävimme tietysti päivän aikana syömässäkin. Mitäpä muutakaan kuin kebabia. Oli kyllä hyvää, kaveri söi pitakebabin, tiimin yksi jäsen veti dönerkebabin ja yksi halusi olla erilainen; valkosuklaa leivos ja banaanimunkki.
Ehdittiin me käydä hieman kokeilemassa Dukeakin
Aivan mahtavia kokemuksia taas päivä täynnä! Hauska miettiä että muutama päivä sitten tiesin autoista sen että niissä on neljä rengasta ja ratti.. Paljon on tullut jo nyt oppia! :)







No comments:
Post a Comment